Odyseja Umysłu

24 i 25 marca 2018 drużyna Szkoły Podstawowej nr 51 bierze udział w Finale Ogólnopolskim Odysei Umysłu. W składzie ekipy są uczniowie z klasy 7a i 7b Martyna Bażant, Karol Gmitrowski, Wojciech Ławrynowicz, Kinga Wedereit, Mateusz Zwolak, Wojciecz Jędrysiowicz-Jędrusik. W sobotę 24 marca uczniowie naszej szkoły prezentują rozwiązanie problemu długoterminowego. W niedzielę 25 marca losują i rozwiązują spontan, czyli zadanie niespodziankę. Kibicujemy i życzymy sukcesu.

Szczegółowy plan i harmonogram na:

http://odyseja.org/konkursy/final-ogolnopolski/harmonogram/

http://odyseja.org/www/wp-content/uploads/2018/03/2018_FO_harmonogram_dzien1_v1.pdf

Trener Odysei Umysłu

Oliwia Dajnowiec

Trener i koordynator projektu OU

Elżbieta Szponar

11.03.2018

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 51 w Gdyni brali udział w Regionalnych Eliminacjach Odysei Umysłu w Gdańsku. Do eliminacji przygotowywały się trzy drużyny ćwicząc zadania spontaniczne wraz z trenerkami Odysei Umysłu Oliwią Dajnowiec i Elżbietą Szponar. Drużyny startowały w tej samej II grupie wiekowej. Z tego powodu członkowie drużyn pracowali nad różnymi problemami długoterminowymi.

Problem 1: Do boju w trójboju

Skład drużyny: Martyna Bażant, Karol Gmitrowski, Wojciech Ławrynowicz, Kinga Wedereit, Mateusz Zwolak, Wojciecz Jędrysiowicz-Jędrusik.

Problem 4: Wieża ze zwierza

Skład drużyny: Lena Bojarska, Julia Pawlus, Aleksandra Pstrong, Konrad Zgarów, Miłosz Krukierek, Antoni Migdalski.

Problem 5: Nieziemska miejscówka

Skład drużyny: Weronika Godlewska, Natalia Łukowicz, Maja Niklas, Pola Górecka, Jagoda Korba, Natalia Kwoczko.

Z powodu grypy każda z drużyn wystąpiła w okrojonym składzie 5 osób. Drużyna pracująca nad problemem 4 nie wystąpiła w ogóle. Członkowie drużyn pomimo trudności postanowili uczestniczyć w konkursie, jak sami mówią ..."Czekamy na ten moment cały rok"..

W tegorocznych eliminacjach regionalnych 11 marca w Gdańsku występowały 123 drużyny. Tym bardziej jesteśmy dumni z naszych uczniów, którzy zaprezentowali się wspaniale, dobrze się bawiąc, przedstawili własne oryginalne rozwiązania problemów długoterminowych, a w zadaniach spontanicznych pokazali, że tworzą zespół niezawodny bez względu na okoliczności. Praca uczniów i trenerów zakończyła się sukcesem. Drużyna SP 51 pracująca nad problemem "Do boju w trójboju" przeszła do Ogólnopolskiego Finału Odysei Umysłu 2018, który i w tym roku odbędzie się w naszym rodzinnym mieście Gdyni. Gratulujemy i trzymamy kciuki.

Elżbieta Szponar

Do eliminacji regionalnych w Gdańsku (11.03. 2018) przygotowywały się trzy drużyny z naszej szkoły zarejestrowane jako Członkostwo Szkoła Podstawowa nr 51 - Gdynia. Startowali w II kategorii wiekowej, która obejmuje uczniów z szóstych i siódmych klas szkoły podstawowej oraz drugich klas gimnazjum. Nasi uczniowie mieścili się w jednej grupie wiekowej. Z tego powodu musieli wybrać i rozwiązywać różne spośród 5 problemów długoterminowych.

Problem 1: Do boju w trójboju

Skład drużyny:

  • Martyna Bażant
  • Karol Gmitrowski
  • Wojciech Ławrynowicz
  • Kinga Wedereit
  • Mateusz Zwolak
  • Wojciecz Jędrysiowicz-Jędrusik

Problem 4: Wieża ze zwierza

Skład drużyny:

  • Lena Bojarska
  • Julia Pawlus
  • Aleksandra Pstrong
  • Konrad Zgarów
  • Miłosz Krukierek
  • Antoni Migdalski
  • Maksymilian Tkmina

Problem 5: Nieziemska miejscówka

Skład drużyny:

  • Weronika Godlewska
  • Natalia Łukowicz
  • Maja Niklas
  • Pola Górecka
  • Jagoda Korba
  • Natalia Kwoczko

Pełną listę 123 drużyn przygotowujących się do eliminacji regionalnych w Gdańsku można zobaczyć na stronie Odysei Umysłu:

http://odyseja.org/konkursy/eliminacje-regionalne-gdansk/harmonogram/

"Odyseusze - czasem wystarczy tylko się odważyć, żeby przeżyć coś wspaniałego. Takie właśnie są eliminacje regionalne."

Trenerzy Odysei Umysłu:

Oliwia Dajnowiec

Elżbieta Szponar

28.11.2017

Edycja 2018 - problemy długoterminowe do rozwiązania:

 Problem 1: Do boju w trójboju

Na miejsca… Gotowi? Start! Stworzony przez drużynę, oryginalny pojazd weźmie udział w kreatywnym trójboju… Uczestnicy zaprojektują, zbudują i pojadą wehikułem, który spróbuje zdobyć punkty w trzech dyscyplinach, mianowicie w „curlingu” – przepychając „kamień” do strefy premiowanej, w „lancy” – strącając jedynie określone cele, a także w „slalomie” – nawigując między „pachołkami” i pokonując długość toru w obu kierunkach. Uczestnictwo pojazdu w tym nietradycyjnym triatlonie będzie częścią fabularnego spektaklu, podczas którego zmianie ulegnie wygląd wehikułu, postać „trenera” opowie o jego działaniu, a postać komentatora objaśni poszczególne konkurencje – poprzeplatane jakiegoś rodzaju rozrywką dla publiczności.

Problem 2: O co chodzi z emoji

Pora na opowieść o pewnym obrazku emoji – onegdaj słynnym, obecnie zapomnianym… Pokazując na scenie tę wymyśloną przez siebie historię, zespół wykorzysta trzy samodzielnie skonstruowane, trójwymiarowe, mechaniczne obiekty – wyobrażające różne piktogramy emoji. W trakcie spektaklu jeden z nich zwiększy swój rozmiar, drugi „ożyje” – przeistaczając się w postać odgrywaną przez członka drużyny, a trzeci – przemieni się w jeszcze inne emoji. W przedstawienie wplecione będą też: układ choreograficzny, jakiegoś rodzaju techniczna reprezentacja wysyłania wiadomości tekstowej oraz efekty dźwiękowe wzbogacające widowisko… Dlaczego widowisko? Bo częścią występu nie mogą być wypowiadane słowa ani żadne inne wytwory ludzkiego głos

Problem 3: Bajdokument - prawie prawda

Bywa, że jedna historia niejedną ma wersję, a fikcja może wyglądać na fakt… Drużyna stworzy i zaprezentuje humorystyczne przedstawienie nawiązujące do klasycznego dzieła literackiego, wybranego z określonej listy. Przynajmniej dwóch bohaterów owej książki – z perspektywy których pisarska opowieść jest rzeczywistością – wspominać będzie wydarzenia, w jakich „uczestniczyło”, i sprzeczać się, co do ich przebiegu – dodając, pomijając, kwestionując, wyolbrzymiając i przejaskrawiając rozmaite szczegóły. Cały spór zaprezentowany zostanie w konwencji paradokumentu – ze wszystkimi charakterystycznymi dlań elementami, takimi jak „wywiady” z bohaterami, sceny „zza kulis”, akcja „na żywo” i głos „zza kadru”. Jak było „naprawdę”, wyjaśni sędziom oraz publiczności wymyślona przez zespół postać świadka, o której powieściowy oryginał nie wspomina…

Problem 4: Wieża ze zwierza

Zespół, szkice i pomysły, klej, patyki – i jest wieża. Sęk w tym, że to nie jest wszystko… Stwórzcie jeszcze z wieży zwierza! Zadanie drużyny polega na zaprojektowaniu oraz zbudowaniu wyłącznie z drewna balsa – i ewentualnie kleju – struktury, która podczas konkursowego występu poddana zostanie próbie utrzymania jak największego ciężaru. Haczyk polega na tym, że konstrukcję należy przyozdobić tak, by wyglądem przypominała zwierzę określonego gatunku… „Stworzenie” najpierw trzeba ustawić na stelażu testera, następnie „nakarmić” – dodając doń trzy wykonane przez uczestników przedmioty wyobrażające jedzenie, później usunąć z konstrukcji zwierzęce dekoracje, „pokarm” pozostawiając na miejscu – i dopiero wtedy rozpocząć nakładanie na nią sportowych odważników. Przemiany struktury oraz proces jej testowania muszą być wplecione w fabułę oryginalnego spektaklu, w którym pojawi się ponadto wyjaśnienie, dlaczego zwierzę opuściło swój dom. Co ważne: zarówno za obciążenie udźwignięte przez konstrukcję, jak i za zaprezentowane pomysłowe przedstawienie, można uzyskać po tyle samo punktów!

Problem 5: Nieziemska miejscówka

Gdzieś w odległej galaktyce… Gdzie wkoło kosmos, ostateczna granica… Jest takie miejsce, w którym istoty z wielu światów zatrzymują się, by zatankować, przekąsić coś i odpocząć. Zespół ma za zadanie przygotować i odegrać dowcipny spektakl o pozaziemskiej miejscówce, gdzie mają zwyczaj spotykać się międzygwiezdni podróżnicy. Odwiedzą ją trzej oryginalni przybysze z różnych planet, z których przynajmniej dwaj pomówią o poszukiwaniach pewnego kosmicznego skarbu. Ponadto, w owym znanym z nowatorskiej rozrywki miejscu zatrudniony będzie pochodzący z Ziemi ludzki pracownik, pojawi się jakiegoś rodzaju jedzenie, a także futurystyczna mapa, która z dwuwymiarowej zmieni się w trójwymiarową.

Problem dla Juniorów: Kuchenne rewelacje

Dla głodnych wrażeń szykuje się pyszna zabawa! Zespół wymyśli i zaprezentuje na scenie autorskie show kulinarne, w którym postać pomysłowego Szefa Kuchni udzieli wesołej lekcji gotowania pewnemu Gościowi Specjalnemu, przygotowując wspólnie z nim posiłek. Rzecz rozgrywać się będzie w scenerii Kreatywnej Kuchni, w której trzy osobne struktury – wykonane z różnych zaskakujących materiałów – podtrzymywać będą książkę kucharską, miskę kuchenną oraz jeszcze jeden inny, dowolnie wybrany przedmiot. W spektaklu zaprezentowany zostanie tytuł show – uwidoczniony na scenografii, charakterystyczny dla „programu” motyw muzyczny, opowieść o przyrządzanym jedzeniu, a także stworzone przez drużynę, namacalne reprezentacje pożywienia.

Autor (hs za: odyseja.org)